Programmeringsmatta över Aneby kommun

Programmeringskarta över Aneby kommun.

Programmeringskarta över Aneby kommun

Aneby kommun satsar på att förbättra undervisningsmöjligheterna för pedagoger och lärare genom att koppla programmering till lokala miljöer. Med inspiration från andra som har utvecklat programmeringskartor, samt önskemål från våra egna lärare, vill vi skapa något unikt som sätter Aneby på kartan.

I våras kontaktade IKT-pedagogerna Judith och Sanna kommunikationsavdelningen med en spännande idé. Inspirerade av Kils kommun och digitalpedagogen Janni Karlsson, ville de skapa en programmeringsmatta som skulle vara en karta över Aneby kommun. Kommunikationsavdelningen tog sig an detta unika projekt.

Under våren och sommaren arbetade vi med att skapa kartan. Det ritades vägar, byggnader, figurer och djur. Efter sommaren var kartan klar och skickades till IKT-pedagogerna för feedback. Efter några justeringar var den färdig!

Den 8 oktober samlades vi som varit med under projektets gång för att se den färdiga programmeringsmattan. Vi är alla mycket nöjda med resultatet och ser fram emot att använda den i undervisningen.

Tre personer som står bakom ett bord med en karta på bordet.

Från vänster, IKT pedagoger Sanna Pålsson, Judith Frick och kommunikatör Amanda Pettersson.

Tre personer runt ett bord som diskuterar över en karta som ligger på bordet.

Första blicken över den nya "Aneby kartan".

Vad är programmering?

Programmering innebär att ge datorer och digitala tjänster instruktioner genom kod. Koden fungerar som en algoritm som datorn kan förstå och följa. Genom programmering kan vi styra hur program och tjänster fungerar och ser ut. I dagens samhälle styrs allt fler tjänster och prylar av datorer, som i sin tur styrs av programmeringskod. Det kan handla om allt från hissar i byggnader till rekommendationer på Netflix.

Skolans viktiga roll

Skolan har en viktig uppgift att förbereda barn för framtiden och hjälpa dem att förstå hur världen fungerar. I en alltmer digitaliserad värld är det viktigt att barn lär sig att de kan påverka och styra digitala verktyg genom kod. Även om inte alla barn kommer att bli programmerare, är det viktigt att de förstår att det är människor, programmerare, som ligger bakom hur digitala tjänster fungerar.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 9 oktober 2024