Kort fakta om Aneby kommun

Välkommen till Aneby kommun, den lilla kommunen på det Småländska höglandet, med en mängd både skogar, sjöar och små orter.

Aneby kommun är till ytan 553,9 kvadratkilometer stor och sträcker ut sig i nordöstra delen av Jönköpings län. Kommunen är indelad i åtta socknar, Sunhultsbrunn, Frinnaryd, Askeryd, Haurida, Hullaryd, Vireda, Lommaryd och Marbäck. Centralorten i kommunen är samhället Aneby.

I slutet av 2023 var vi 6 890 invånare i kommunen, med en medelålder på 44 år, enligt Statistiska centralbyråns siffror.

Kommunen styrs under åren 2022-2026 genom en koalition beståendes av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Aneby kommun

Barn- och utbildningsavdelningen, kommunledningen, kommunserviceavdelningen, samhällsbyggnadsavdelningen och sociala avdelningen.

Storgatan 48

578 22 Aneby