Registrering av lotteritillstånd
Lotterier är, och har länge varit, en av föreningslivets viktigaste inkomstkällor. Vill ni kunna sälja lotter till allmänheten? Exempelvis till kompisar, på evenemang eller utanför Coop. Då behöver din förening ett lotteritillstånd. Endast ideella föreningar får sälja lotter. Ett företag får aldrig anordna lotterier. I Sverige regleras lotteriverksamheten i spellagen och spelförordningen. För att föreningar ska få sälja lotter krävs det tillstånd.
För att en förening ska kunna ansöka om lotteritillstånd samt registrera lotteri krävs det att föreningen på ett styrelsemöte fattar beslut om att ansöka om registrering för lotteriverksamhet. I samma beslut ska även lotteriföreståndare väljas. Ansökan om registrering görs till Aneby kommun via webbformulär.
Spellagen (2018:1138), trädde i kraft 1 januari 2019 och med den omreglerades spelmarknaden. Det innebär att kommunen endast ansvarar för så kallade registreringslotterier och kan bevilja föreningar tillstånd.
Registreringslotterier omfattar ej kasinospel, onlinebingo, penningautomater, värdeautomater, datorsimulerat automatspel, bingo och lokalt poolspel på hästar. För sådana spel är Spelinspektionen tillståndsgivare.
Är ni ett slutet sällskap går det fint att anordna ett eget litet lotteri utan tillstånd.
Lotteritillstånd kostar- Tillståndsavgift – 300 kr betalas till kommunen när föreningen har fått sitt tillstånd.
- Kontrollantarvode – 3 % (max 3000 kr) av lotteriets omsättning betalas till kommunen när lotteriet är slutredovisat (faktureras av kommunen).
Vad händer om man bryter mot lotterilagen?
- Varning
- Återkallelse av tillstånd
- Förelägganden och förbud, kan förenas med vite
- Polisanmälan
- Böter eller fängelse
Kultur och fritid
Bibliotek, allmänkultur, lokaluthyrning, föreningsliv, sport- och fritidsanläggningar.
Besöksadress
Storgatan 48
578 22 Aneby
Postadress
Box 53 | 578 22 Aneby