Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112. 

Larma vid fall, akut sjukdom eller annan fara

Trygghetslarm är en larmknapp som bärs som ett armband eller halsband och som används för att larma vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller annan fara. Skulle larmpersonalen inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer de på din vanliga telefon. Kan du inte svara åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet. Alla larm besvaras men det kan dröja innan personal är på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen.

Medgivande till nyckelgömma

När du ansöker om trygghetslarm lämnar du ett medgivande till att en nyckelgömma installeras på din lägenhetsdörr. Endast larmpersonal och i viss mån omvårdnadspersonal har tillgång till nyckelgömman. 

Larmtest en gång i månaden

Den som sällan använder sitt larm ska provlarma minst en gång per månad! 

Kostnad för larm

Det kostar att ha ett larmabonnemang. Trygghetslarmet räknas in i kommunens högkostnadsskydd. Priset är beroende av din inkomst och om du har annan hjälp från kommunen.

Ansöka om trygghetstelefon

Vill du ansöka om trygghetstelefon kontaktar biståndshandläggare.

Kontakt

  • Sociala avdelningen

    Stöd, rådgivning, omsorg och rehabilitering för barn, ungdomar och familjer.

    0380-461 00

    Besöksadress

    Storgatan 48

    Postadress

    Box 53 | 578 22 Aneby

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 september 2018