Trygghetslarm
Trygghetslarm är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112.
Larma vid fall, akut sjukdom eller annan fara
Trygghetslarm är en larmknapp som bärs som ett armband eller halsband och som används för att larma vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller annan fara. Skulle larmpersonalen inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer de på din vanliga telefon. Kan du inte svara åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet. Alla larm besvaras men det kan dröja innan personal är på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen.
Medgivande till nyckelgömma
När du ansöker om trygghetslarm lämnar du ett medgivande till att en nyckelgömma installeras på din lägenhetsdörr. Endast larmpersonal och i viss mån omvårdnadspersonal har tillgång till nyckelgömman.
Larmtest en gång i månaden
Den som sällan använder sitt larm ska provlarma minst en gång per månad!
Kostnad för larm
Det kostar att ha ett larmabonnemang. Trygghetslarmet räknas in i kommunens högkostnadsskydd. Priset är beroende av din inkomst och om du har annan hjälp från kommunen.
Ansöka om trygghetstelefon
Vill du ansöka om trygghetstelefon kontaktar biståndshandläggare.
Sociala avdelningen
Stöd, rådgivning, vård, omsorg och rehabilitering.
Besöksadress
Storgatan 48
578 22 Aneby
Postadress
Box 53 | 578 22 Aneby